Maart roert zijn staart - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jennifer Kuijlaars - WaarBenJij.nu Maart roert zijn staart - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jennifer Kuijlaars - WaarBenJij.nu

Maart roert zijn staart

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

07 Maart 2010 | Australië, Sydney

Afgelopen maandag was het dan toch echt zo ver: de 1e dag van de 3e maand van dit jaar was aangebroken en ik diende met mijn nieuwe co-schap te beginnen. Dermatologie liet nu echt niet langer op zich wachten en dus stapte ik voor het eerst sinds mijn verblijf in Sydney alleen in de bus. Alleen inderdaad, want Iris nam mij vandaag niet aan de hand mee en dus diende ik deze klus helemaal zelf te klaren.
Vol goede moed, maar stiekem ook wel een beetje zenuwachtig, ging ik op pad. Iris had mij gelukkig het weekend daarvoor al goed op de hoogte gesteld van het openbaar vervoer in deze grote-grote stad en ik wist dus redelijk goed waar ik heen moest en arriveerde zonder al te veel moeite op mijn plaats van bestemming: UNSW, voluit geschreven wordt dit University of New South Wales. Een immens groot complex boordevol gebouwen welke op de meest onlogische manier een eenheid proberen te vormen door zich "campus" te noemen. Stiekem staat dit synoniem voor: Welkom in ons doolhof; wij hopen dat u de tijd heeft, want uw bezoekje kan nog wel eens iets langer gaan duren dan gepland...
En dat was dit keer voor mij ook duidelijk weer het geval: verdwalen op een campus, dat hoort er nu eenmaal bij ;)

Uiteindelijk is het allemaal op z'n pootjes terecht gekomen: ik heb alles gefikst (mijn gouden studentenkaart heb ik donderdag afgehaald - zonder te verdwalen :D) en kon direct daarna op weg naar het ziekenhuis in Kogarah (een wijk in het Zuiden van Sydney).
Na mijn introductie aan de prof was zij nogal verrast, want zij had helemaal geen nieuwe studente uit Maastricht verwacht en al snel bleek ook waarom: ze zou woensdag naar Miami vertrekken voor een congres en dus anderhalve week lang niet aanwezig zijn in het ziekenhuis... Mijn prof is echter de slechtste niet en in de weinige tijd die ze nog had voordat zij wegging heeft zij voor mij enkele dingen weten te regelen in de Skin & Cancer Foundation en daar ben ik afgelopen week dan ook al naar toe geweest. Komende week zal ik daar nog meer tijd doorbrengen en ik kan je vertellen dat het me daar eigenlijk wel goed bevalt. De mensen zijn reuze aardig en ze laten me een hele hoop zien. Heel moeilijk is dat ook niet aangezien er bij de Dermatologie en aanverwante klinieken een breed scala aan gekke bultjes, vlekjes en allerhande beschadigingen langskomt waaraan de deramtoloog dan vervolgens een diagnose dient te plakken. Ik kijk mijn ogen uit!

En dat doe ik niet alleen in het ziekenhuis, maar zeker ook daar buiten. Vooral wanneer het tijd is voor grootse festivals die toevallig op je pad komen, dan kun je er werkelijk waar niet omheen: daar wil je bij zijn! En zo ook op zaterdag 27 februari 2010...Mardi Gras :D
Nog nooit eerder in mijn leven had ik dit meegemaakt, dus dit was mijn grote kans. Samen met Iris was ik - naar ons idee ruim op tijd, maar bij aankomst bleken wij 2 uur voor het begin toch al aan de late kant te zijn - naar Oxford Street gegaan om geen moment van dit spektakel te hoeven missen. Op onze weg hier naartoe kwamen we honderden, als het er al niet duizenden waren, mensen tegen. En voordat we onze bestemming hadden bereikt wisten we dan ook al 100% zeker dat dit een immens grote bedoeling was en er ons waarschijnlijk nog heel wat te wachten stond...En dat was zonder twijfel helemaal waar!
Mijn allereerste Gay Parade heb ik in Sydney mogen aanschouwen en het was absoluut fantastisch! :D Waar de parade begon met een hoop ronkende motoren, werden deze opgevolgd door verschillende groepen homo's en lesbiennes welke in de meest uiteinlopende outfits aan ons voorbij trokken. Sommigen van hen hadden niet eens de moeite gedaan om een gehele outfit te creeren en waren slechts gehuld in enkele lederen riemen, waarbij er weinig te fantaseren overviel. Ja, ook deze mensen passeren zonder moeite de ogen van alle mensen die zich achter de hekken hebben geschaard; jong en oud, groot en klein, man en vrouw, homo en hetero; werkelijk iedereen krijgt de mogelijkheid om van dit unieke event te genieten of er met veel plezier aan deel te nemen. Het kon allemaal en dat maakte deze avond tot een groot feest; ik - en alle andere mensen met mij - heb genoten van een Happy Mardi Gras!

Zoals gezegd diende ik daarna toch echt dieper op de huid van de patienten te duiken en ik was dan ook reuze blij dat ik afgelopen maandag een Maastrichtse collega-co tegenkwam. Christian heeft samen met Lilian het wel en wee binnen de Dermatologie-afdeling een beetje uitgelegd en ik kreeg dus al meteen op mijn eerste dagje een beter idee van hetgeen er allemaal van je verwacht wordt. Een groot arsenaal aan beroepen kan ik na dit co-schap toevoegen aan mijn CV ;) aangezien ik hier mag optreden als fotograaf, secretaresse en hulpje-van-alles. En ondertussen ben ik boven alles natuurlijk ook nog gewoon co-assistent en dus dien ik ook de nodige kennis te vergaren; kortom ik kom oren, ogen en handen tekort om het allemaal bij te houden en we rennen dus als een zotte op en neer om maar niets te hoeven missen. Of het nu in de Skin & Cancer Foundation is, in St. George hospital of in de prive-kliniek van professor Murrell; ik wil erbij zijn! Geen patient is immers hetzelfde, maar je wilt ze wel stuk voor stuk kunnen helpen :)

En dus ga je aan de slag: observeren, noteren, studeren en genieten! Van de verschillende ziektebeelden die de patienten met zich meebrengen en van de toeristische trekpleisters die er binnen Sydney te vinden zijn. Varierend van het Opera House tot aan de plaatselijke eettentjes hoef ik me hier geen moment te vervelen. Helaas strooien de weergoden hier zo af en toe wel wat roet in het eten wanneer zij weer eens een immense regenbui over Sydney laten neerdalen, maar al met al kan ik hier met volle teugen genieten en drinken we geregeld een heerlijke Lemon, Lime & Bitters :D Mijn absolute favoriet hier in Kangaroeland: Fris, met een vleugje alcohol; I love it!

Al met al is mijn eerste weekje hier in Sydney een beetje anders verlopen dan ik had verwacht, maar met de veelvuldige variatie weet ik me prima te vermaken. Er is echter nog meer dan genoeg te zien, doen en natuurlijk ook te leren. Ik mag immers niet vergeten dat ik hier ben voor mijn co-schap en er dus (zo af en toe :P) ook gestudeerd dient te worden ;)

Dikke knuffel uit Sydney,
Liefs Jennifer

ps: natuurlijk worden er tijdens mijn verblijf hier Down Under ook foto's gemaakt, maar de internetverbinding hier laat toch enigszins te wensen over helaas :( Beetje jammer, maar ik ga mijn best doen om zo snel mogelijk enige foto's online te plaatsen zodat jullie een indruk krijgen van alles wat ik hier in het echt kan zien :D

  • 07 Maart 2010 - 13:00

    Steven:

    Hey grote kangoeroe!

    Dat klinkt allemaal toch wel heel vet! Wie wil er nu niet zijn CV uitbreiden met dermato-kennis, fotografiekunsten, secretaresse-taken und os weiter? :D Haha, zo krijg je iig een afwisselend beeld van de dermatologie!

    Veel plezier deze eerste week en ga je patiënten inderdaad maar eens goed op de huid zitten (leuke uitdrukking Jen ;) ).

    Grs!
    Steven

  • 07 Maart 2010 - 14:11

    Mariel:

    whaaa, ik wil ook!

  • 07 Maart 2010 - 14:33

    Marlon:

    Heyy Jennifer!!

    Nou het klinkt als een waar paradijs waarin je je bevindt!! Ben heel blij dat je alles zonder kleurscheuren en verdwalen hebt kunnen vinden!! Ik snap dat je ogen en oren te kort komt als ik lees dat je een manusje van alles bent daar zo :P.
    En dat je ook nog eens de grote feesten mag meemaken klinkt helemaal als een ideale tijd :).
    Zitten er nog meer feestjes in het vooruitzicht?

    Geniet er lekker van, succes met je 2e week :)
    Veel liefs uit het ook wat regenachtige Paramaribo

  • 07 Maart 2010 - 15:20

    Juul:

    JENN!!
    ppff moet toch echt beter mijn best doen om al eerste te kunnen reageren...
    ooe ik word jaloers van je verhalen.. ik wil ook! iedereen vertrekt (nicole ook volgende week..), maar gelukkig heb ik oogheelkunde nu officieel achter de rug, dus dat NOOIT meer:D
    snel die foto's online zetten he!
    dikke kus

  • 07 Maart 2010 - 21:33

    Marieke:

    Klinkt weer erg gaaf. Ben benieuwd of je hele andere huidziektes tegen komt dan in ons koude kikkerlandje. Wij zijn ons hier weer aan het opmaken voor een volgend ISBT, over twee weken in Utrecht. Een thuiswedstrijd dus dat moet goed komen. Ben jij toevallig 22 mei al weer in NL? Heb nog een leuk toernooi voor je in de aanbieding en ik zoek nog een maatje :) Je stelt me toch wel een beetje teleur als je daarvoor niet eerder terug komt ;)Have fun daar.

  • 08 Maart 2010 - 10:09

    Sandra:

    Hey mate!
    you're going fine! ik wil ook weer!
    xxx

  • 08 Maart 2010 - 21:14

    Ilse (van Iris):

    hey! Dat klinkt leuk zeg, je leert vast 'n hele hoop! En die gay parade, klinkt echt gaaf om eens te zien! Veel succes en plezier nog, groetjes van Ilse

  • 09 Maart 2010 - 07:26

    Bas:

    Ha Jen!!

    DUs jij bent daar in Syndney nog niet weggespoelt....ben een benieuwd naar de verhalen van Bonnie een stukje verderop :P
    Maar heel veel succes met je dermatologie en dan herken je voordat je het weet de meest boeiende ziektebeelden! (ahum) :P

  • 09 Maart 2010 - 12:39

    FLEUR:

    heey lieve jennie
    jij kunt een boek beginnen over al je verhalen en avondturen ;) haha leuk om het allemaal te lezen. ik ben benieuwd heb je ook al kangeroe's gezien..... haha verwacht wel een foto van een kangeroe. dat moet als je in australie zit.
    hoe zijn je nieuwe co-shappen. had je nog een beetje slaap kunnen pakken de dag van te voren, ondanks de zenuwen..
    hweet je hoe vet om mardi gras mee te maken. lijkt mme een geweldig spectakel. kreeg je ook veel van die kralenkettingen uitgedeeld of deden ze dat niet. ik zie dat altijd in films he ;)
    succes en tot snel

    \xxxx

  • 10 Maart 2010 - 08:05

    Karen:

    Heey!

    Het lijkt nog alsof jij daadwerkelijk wat leert tijdens een co-schap in het buitenland ;-) Ook erg gave foto's trouwens! Lekker genieten down under!
    xx

  • 14 Maart 2010 - 15:50

    Irene:

    Ha Lieve Jennifer!!

    Weer een mooi verhaal!!! Zet er maar snel weer een nieuw op! Ben benieuwd naar wat je afgelopen week weer hebt gezien en hebt meegemaakt!

    Liefs Irene

  • 15 Maart 2010 - 15:33

    Hester:

    Hey Jen!

    Weer een compleet andere wereld, maar gelukkig heb jij een gouden studentenkaart! ;) Wel beetje raar dat ze geen mensen uit Maastricht hadden verwacht, maar gelukkig nog goed gekomen :). Zeg lieve meid, geniet nog maar lekker en we kijken alweer uit naar je terugkomst ;).

    X Hes

  • 15 Maart 2010 - 21:53

    Martin:

    Jenny! (Heb je al een bijnaam in Oz? :P)

    Wat onhandig allemaal. Kom je met wat hulp vooraf goed het OV in Sydney door, raak je alsnog verdwaald op de campus. En ben je eindelijk waar je moet zijn, verwachten ze je helemaal niet :O

    Gelukkig is het allemaal goedgekomen, heb je hopelijk een briljant artikel geschreven en al 2 weken flink op de huid van patienten gezeten :P

    Tussendoor ook nog ff Marti Gras, Lemon Lime & Bitters en Brisbane, het kan niet op.

    Blijf vooral genieten, ook de komende weken!

    X Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Dermatologie in Sydney

Recente Reisverslagen:

05 April 2010

Zoals het klokje thuis tikt...

27 Maart 2010

Working 9 to 5

17 Maart 2010

Having fun in de sun?!

07 Maart 2010

Maart roert zijn staart

27 Februari 2010

Jen's awesome Capricorn Suntanner
Jennifer

Actief sinds 01 Juni 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 29980

Voorgaande reizen:

13 Februari 2010 - 04 April 2010

Dermatologie in Sydney

06 Augustus 2009 - 20 November 2009

Community Medicine in Vellore

02 Juni 2008 - 06 Juli 2008

Birmingham

Landen bezocht: