Aapjes kijken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Kuijlaars - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Kuijlaars - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

15 Augustus 2009 | Nepal, Kathmandu

Op dit moment zitten we in het inpakken-en-wegwezen-ritueel aangezien we morgen met onze trekking in het Annapurna-gebied gaan beginnen en er dus voor moeten zorgen dat alle spulletjes mee gaan en we niets vergeten. Hop-hop-hop alles in de tassen dus, maar voordat ik een tijdje onbereikbaar ga zijn in de bergen nog eventjes snel een berichtje uit het wonderlijke Nepal.

Samen met Laura heb ik namelijk al een hele hoop gezien en ik kan het dan ook niet laten om dit nu met jullie te delen, zeker niet omdat er geweldige verhalen te vertellen zijn dus laat ik maar gauw van wal steken :)

Kathmandu is een grote stad en heeft ons dan ook een hoop te bieden, waaronder prachtige tempels welke zich dan wel op Durbar Square bevinden waar je wordt ondergelopen door mannetjes die maar wat graag je gids willen zijn. Ze hebben prachtige verlepte boekjes bij zich met reviews van andere Nederlandse toeristen om je over de streep te trekken, maar met de Lonely Planet in de hand slaan wij ons hier doorheen en zoeken we het heerlijk zelf uit. Natuurlijk zijn we een kijkje gaan nemen in het binnenpleintje van de Living Goddess, maar we hebben haar helaas niet kunnen spotten. Zij mag maar tot haar 1e menstruatie in deze tempel wonen en wordt daarna een 'normale' staatsburger van Nepal en mag dus ook gewoon trouwen. Maar de mannen hier zijn wel gewaarschuwd aangezien een Living Goddess nogal verwend schijnt te zijn...geen geweldige aanrader dus :P

Maar ja, de mannen zijn hier zelf ook niet om over naar huis te schrijven en dat ligt niet eens zozeer aan hun uiterlijk, want er zitten best aantrekkelijke Nepalezen tussen, maar hun manieren...dat is toch niet helemaal mijn ding. Gisteren hebben we namelijk kennis mogen maken met een typische Nepalese date: In een jungle-achtige omgeving zitten vriend en vriendin heel romantisch samen op een grote boomtak en dromen weg bij het prachtige uitzicht over de stad en de bergen terwijl ze genieten van de tijd die ze samen zijn. Een topdate zou je zeggen; ware het niet dat deze plek binnen het gebied valt van 1 van de toeritische gebieden van Kathamndu: Patupashinath, een plaats boordevol met tempels welke bovendien door de Hindus hier gebruikt wordt voor de crematies van de overledenen. Dat maakt deze date ineens een stuk anders, want de lucht hier is dus wel vervuild met menselijke stofdeeltjes en ja, dat rookt goed.
Om het geheel dan nog erger te maken, wordt er door manlief ook nog om de zoveel tijd een oorverdovend roggelend geluid geproduceerd, waarna de overproductie aan speeksel met een dikke klodder wordt weggetufd. De romantiek lijkt hier toch ver te zoeken ;) terwijl de straten hier bezaaid zijn met opgedroogde tufklodders waardoor je als toerist je weg mag vinden; joy...

Tussen al dat geroggel door heeft de plaatselijke bevolking hier echter wel genoeg tijd om ons uitgebreid te bekijken en we worden dan ook geregeld aangestaard en nagekeken alsof we maar een stelletje vreemde wezens zijn. En zodra men wel de moed vindt om je aan te spreken is dat in vele gevallen alleen maar omdat men je ziet als een wandelende bank waar continue geld uit komt rollen...Helaas zijn ze daarvoor bij mij aan het verkeerde adres en vangen ze geregeld bot en vinden ze ons als aapjes ineens toch een stuk minder interessant (het voelt immers best als aapjes kijken wanneer je zo lang wordt bekeken...maar daarvoor kan men beter afreizen naar de Swayumbhanath Stupa aangezien deze ook bekend staat om de aanwezigheid van deze diersoort; haar andere naam is immers niet voor niets "Monkey Temple")
Natuurlijk hebben wij ook deze tempel bezocht en dat was een ware belevenis! De aapjes waren met honderden aanwezig en we konden hier dan ook met geen mogelijkheid omheen. Tussen al deze rondlsingerende gevaartes door hebben we de top weten te bereiken en konden we ook nog eventjes met een Tibetaanse monnik op de foto. Een prachtresultaat op deze mooie dag, maar daarmee was het avontuur nog niet ten einde. Want toen Laura eventjes wilde genieten van een koekje, kwam er geheel onverwacht wel een zeer brutale aap de hoek om kijken welke zonder het aan te kondigde een grote sprong maakte en het koekje uit Laura's hand griste; weg koekje...Maar helaas wel: welkom scratch! En daarmee begint een paniekmomentje bij ons beiden: aap, scratch, ow nee, kans op Rabies! Na geneeskundig overleg tussen de 2 medische studentjes wordt besloten om een kliniek op te bellen en daar heen te gaan voor post-exposure-injecties. Zo gezegd, zo gedaan; de Nepalezen hier verklaren ons half voor gek dat we er zo'n drama van maken, maar wij zijn blij dat we het zekere voor het onzekere nemen. We hebben onze trekking een dagje uit moeten stellen, maar gaan morgen met veel goede moed beginnen en zorgen dat we het einde halen. We zijn immers wel kleine bikkeltjes :D

Hele dikke knuffel uit Nepal,
Liefs Jennifer

• 15 Augustus 2009 - 07:59

Marieke:

Hey jennifer

Wat een verhalen, zo te horen bevalt het je daarprima. Heel wat anders dan Engeland. Tip mocht je gaan kamperen geen etenswaren in je tent, want de apen komen zo naar binnen (ik spreek uit ervaring ;) ) Veel plezier op de rondtocht.
    Groetjes

• 15 Augustus 2009 - 08:54

Anke:

Hey Jen,
    Krijg het niet te koud in die bergen En watch out for nog meer aapjes!

• 15 Augustus 2009 - 11:25

Fleur:

heeey jennie
    zo te lezen heb je al van alles meegemaakt. vandaag was mijn laatste dat werken en donderdag ga ik ook heerlijk op vakantie. ik verwacht natuurlijk wel wat mooie foto's van die apen of te wel ''the monkey temple'' want dat klinkt wel erg leuk.
    en het is fijn om te weten dat er toch ook wel aantrekkelijke nepalezen zijn ahaha. nou hier word nu een hitte golf verwacht :). hoe zit dat daar bij jou. is het daar een lekker weertje, en heb je al een lekker kleurtje gekregen. en lukt het verder al een beetje met het taaltje. jaja als je terug komt moet je toch wel wat zinnen kunnen zeggen in het taaltje he :) ik in het spaans en jij in het indiaas of hoe je dat noemt of schrijft ahaha.
    nou geniet er van en ik verwacht snel weer mooie en avontuurlijke verhalen :)
    tot over 97 dagen.

• 16 Augustus 2009 - 09:01

Mariel:

Hmm...Nepalezen zijn dus niet jou type..misschien Indiers dadelijk wel?! ;) Hihi
    Veel plezier met je reis ik ben benieuwd naar meer verhalen en foto´s!

Liefs, mariel

• 16 Augustus 2009 - 12:38

Juul:

Heey lieve jen!!
    ooe jammer, je neemt dus geen nepalees mee terug?
    Is wel even schrkken zeg van de aap! maar nu alles goe dneem ik aan?!
    dikke kus eindelijk weer vanuit NL!!

• 16 Augustus 2009 - 18:48

Nicole:

hee jen!

Wat een prachtige verhalen, geniet er maar met volle teugen van. Na je grote reis en co-schap gaan we WEL een date plannen :D

Liefs, Nic

• 16 Augustus 2009 - 19:31

Angela:

Heey jennifer

Terwijl jij samen met Laura gezellig op familie bezoek bent(flauw hé)genieten wij weer van jou verhaal.
    Leuk al die belevenissen.
    Dat er zoiets als een monkey temple bestaat vindt ik echt hilarisch!
    Als je je fantasie de loop laat wordt ik erg nieuwsgierig naar de heilige dienst!
    Bananen als hostie???
    Zou kunnen toch!
    Ga lekker door met genieten in het Annapurna gebied.
    Hier in Nederland wordt een heuse hitte golf verwacht, staan de winterschoenen reeds in de winkel,heeft NAC gewonnen van Groningen,komt de dag van Hugo zijn promotie met rasse schreden naderbij en kunnen we volop genieten van zonnebloemen zowel in de natuur als thuis in een vaas.
    Heb en hou het goed, groetjes aan Laura

Houdoe en lieve groeten Angela

• 17 Augustus 2009 - 07:41

Hugo:

Heej Mini-bikkeltjes,

Veel plezier met het rondtrekken daaro, en laat je niet teveel afschrikken door de manieren van de Nepalezen: hier in het westen lopen er ook hordes jongetjes rond die geen manieren hebben, alleen horen die het wel beter te weten ;-)

Have fun!

• 17 Augustus 2009 - 08:11

Hugo:

PS: Over wat Fleur schreef: Ik kan nou al in 4 of 5 talen "verboden voor blauwe smurfen" zeggen... Kun jij voor me uitvinden hoe dat in het Nepalees en in het Hindi wordt uitgesproken? :) :)
    (Ik zie op Wikipedia dat ze meer dan 100 talen in Nepal spreken... 1tje is meer dan goed genoeg hoor ;)

• 17 Augustus 2009 - 09:51

Ruth:

Heyy Jennifer,

Jullie vermaken je daar wel zo te horen :D Mooi zo!!
    Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen in het Annapurna-gebied!
    Ons concours muziekwerk gaat hierover en heet ook "Annapurna". Wel leuk dus ;)
    Heel veel plezier, geniet er van en ook succes met de trekking!!

Liefs, Ruth

• 17 Augustus 2009 - 11:03

Ier:

Haaaai lieve BB (op afstand). Ik ben weer helemaal op de hoogte en de herkenbaarheid in je verhalen is erg leuk!! De irritante gidsen die je maar achterna blijven lopen (past ook weer in het rijtje van NEE is NEE!!) De roggelende geluiden die je maar blijven achtervolgen en dan het gevoel alsof je Anelina Jolie herself bent en overal wordt nagekeken/aangestaard :D.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal en eventueel wat foto's!!

Hou je goed, dikke kus en knuf!!

• 18 Augustus 2009 - 19:38

Wieke:

Leuk, neem je me de volgende keer mee in je koffer!!!! :)

• 19 Augustus 2009 - 11:47

(tante) Marianne:

Leuk om te lezen en af en toe ook wel een beetje spannend. Gelukkig ben je een verstandig meisje.....
    Blijf goed op jezelf passen.
    Nog een heel fijne tijd daar ver weg in het ziekenhuis. Geniet ervan.

• 21 Augustus 2009 - 13:49

Myrthe:

Hey meis,
    Ik zou ook niet willen daten met zo'n roggelende vent! Ben jij trouwens niet sowieso groter dan de grootste man die daar rondloopt?
    Zo te lezen hebben jullie weer een hoop gezien en gedaan en zijn jullie nu een mooie tocht aan het maken. We mogen hier trouwens, volgens mij voor het eerst in jaren tijdens de INKOM, ook niet klagen over het weer!
    We zullen snel wel weer een nieuw verhaal van je lezen. Tot die tijd; have fun!
    xxx myr

• 23 Augustus 2009 - 14:18

Steven:

Heeyyy Jen!

Twee wijze medische studentjes :)Je kunt denk ik niet voorzichtig genoeg zijn met dat soort dingen. Dan ga je wel heel anders naar de anders zo lieve aapjes kijken ;)

Haha... na het lezen van je eerste stukje over het romatische avontuur had ik er nog zo'n film-decor van gemaakt in gedacht. Na het 'spuw-verhaal' wordt het meer een of andere America's Funniest Home video :P Misschien ligt dit in dezelfde lijn als boeren na het eten bij de Chinezen... is het netjes, een bewijs dat een zoen wat met je speekselproductie doet... Anyway, neem het gebruik maar niet over, deal?

Hier ben ik nu nog aan het bijkomen van de INKOM. Die was zo (om 't op z'n Jennifers te zeggen) superdedupergeweldig! We hadden een heel leuke groep waar we binnenkort nog weer mee gaan eten en de feesten en activiteiten waren top! En zoals Myr al zei: geweldig weer! Met 31 gr en zon op de sportdag haast iets té warm, maar met 36 gr (!!) op de donderdag was de keuze-activiteit minder goed bezocht :P Maar... we hebben daarom wel een waterballonnengevecht gehouden ;) Supergaaf! De rest van de verhalen hoor je snel!

Geniet van je trip, ik kijk uit naar het verslag ervan!

• 25 Augustus 2009 - 15:53

Juul:

jen
    hoe gaat het?! wordt tijd voor een updatje hoor, ben heel benieuwd!
    zelf nog aan het bijkomen van een top inkom...
    snel contact?
    kus!!

• 30 Augustus 2009 - 15:55

Els:

Heej J,

Jullie zijn voor die Nepalezen natuurlijk een ware toeristische atractie met je blanke huidje en jou lengte helpt ook niet echt om niet op te vallen tussen die mensen...:P.

Dus nu weten jullie ook eens hoe een aap zich iedere dag voelt. Heeft niemand ooit verteld dat apen heel erg brutaal zijn als het eten betreft ;). Maar goed dat je daar spuiten voor kan krijgen. Ik ben benieuwd wat julli dan meemaken tijdens de trektocht als je zonder rond te trekken al zoveel meemaakt :D.

Ik ga gauw verder met het lezen van je volgende verhaal nog ff voor het eten (alweer ja :P).

Lfs Els